farfaraway.reismee.nl

Bezoek

Hey Hoi!

Woendag 20 december was het eindelijk zover, mijn moeder kwam naar Suriname. Om kwart voor 4 met de taxi naar het vliegveld en daar op mama wachten. Toen wij aankwamen, was ze er al, dus we konden in één keer door naar de auto om naar huis te gaan.

De eerste twee nachten sliep mama bij mij en vrijdag zouden we naar het binnenland gaan om daar heerlijk te genieten van de natuur en de rust. We zijn naar Anaula gegaan en dat was heerlijk! We zijn daar geweest van vrijdag tot zondag. We hebben daar een boswandeling gemaakt en hadden de mogelijkheid om aapjes eten te geven. Deze aapjes leefde in het wild, maar waren al behoorlijk aan de mensen gewend.

We zijn naar een Marron dorpje geweest. In dit dorpje was onze gids ook geboren en daarom mochten daar ook toeristen komen, omdat hij er zo voor zorgde dat de mensen daar wat geld verdiende. Ik vond het super indrukwekkend om hier ook een kijkje te mogen nemen. Deze mensen leven op zo'n andere manier dan de mensen in de stad. De mensen in dit dorpje zijn allemaal afhankelijk van een bootje en gaan maar 1 keer in de zoveel tijd naar de stad om dingen de halen die ze niet uit de jungle kunnen halen of niet zelf kunnen maken. Je mocht geen foto's van hun maken, want hun geloven erin, als je een foto van ze maakt, dat je hun geest meeneemt en dat ze dan niet meer naar de hemel kunnen, omdat jij hun geest hebt meegenomen. De manier waarop hun leven was super indrukwekkend om te zien. Ze leven van de jungle en kunnen van bepaalde bladeren en kruiden medicijnen maken. Zelf zeggen ze ook dat je niet in een drukke stad hoeft te leven, want alles wat je nodig bent is in de natuur te vinden, alleen moet je er zelf wat meer moeite voor doen.

We hebben tijdens de trip allerlei verschillende dieren gezien. We hebben 2 soorten aapjes gezien, we hebben kaymannen gezien, piranha's en op de terug weg maakte onze boot man in ene een rond en riep hij dat er een anaconda lag. Tussen de takken lag een anaconda van 5 meter lang te slapen. Ze vertelde dat die er al een week lag, want hij had goed gegeten en dan gaan ze heel lang slapen.

Eerste en tweede kerstdag hebben we het lekker rustig aan gedaan en hebben we alleen maar bij het zwembad gezeten en genoten van de zon. Savonds heerlijk gegeten en woensdag hadden we een trip. Toen gingen we de Commewijne tour doen. Dit is een tour met een bootje over de Commewijne river en wij waren maar met z'n tweeën, dus hadden we een privé tour. We hebben Fort Nieuw Amsterdam bezocht en zijn naar de oude plantages geweest, waar vroeger koffie, cacao en suiker werd verbouwd. Aan het einde van de tour zouden we nog opzoek gaan naar dolfijnen en toen hadden we de jackpot! We hadden een groep van 40 dolfijnen gevonden en ze kwamen helemaal bij de boot en bleven de hele tijd bij de boot hangen en sprongen voor ons langs.

Tot nu toe is alles helemaal perfect en genieten we volop samen!

Dikke smoak uit SU!